[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wzory zarządzania wartością wypracowaną (EVM) ................................................................471
Krótka charakterystyka egzaminu ...............................................................................................471
List do Ciebie ........................................................................................................................................478
SÅ‚owniczek ......................................................................................................... 481
Skorowidz .......................................................................................................... 515
Rozdział 2.
Planowanie projektu
W tym rozdziale:
Jak planować?
Tworzenie studium wykonalności.
Określanie priorytetu projektu.
Tworzenie metodologii.
Formułowanie strategii.
Z praktyki wywiad z R. Michele Phillips.
Test.
Wyobraz sobie, że jesteś informatykiem i Twój szef informuje Cię, że cała sieć, począwszy od
okablowania, a skończywszy na kartach sieciowych każdego komputera, musi zostać zastąpiona
czymś większym, lepszym oraz szybszym.
Gdy już przestaniesz kaszleć po zakrztuszeniu się kawą, pytasz szefa: Czymś? A co to dokładnie
oznacza? .
A szef na to: Nie wiem. Coś szybszego. Zastanów się nad tym i powiedz mi, jak to będzie działać.
Oczywiście nie możemy na to wydać zbyt dużo. Na razie .
Może nie jest to typowy sposób rozpoczęcia projektu, ale należy mieć świadomość, że zanim
przejdzie się do tworzenia karty projektu, formułowania zakresu i prowadzenia rozmów na temat
budżetu, trzeba przeanalizować zasoby i przygotować plan. W którym miejscu rozpoczyna się
planowanie i jak można sformalizować jego wyniki? W tym rozdziale udzielimy odpowiedzi na
to pytanie. Pomogę Ci też we wszystkich Twoich staraniach.
60 ZarzÄ…dzanie projektami IT
Jak planować?
Nie śmiej się. Wielu kierowników projektów informatycznych, członków zarządu i specjalistów
nie wie, jak planować. Oczywiście wydaje im się, że wiedzą, ale w rzeczywistości tak nie jest. Gdy
takie osoby rozpoczynajÄ… planowanie, ich starania polegajÄ… na chaotycznym przeszukiwaniu stron
internetowych, przeglądaniu broszur dostawców, rozmawianiu z innymi specjalistami o podob-
nych problemach, z którymi się oni zetknęli, i dowiadywaniu się, jak je usunęli. Na pierwszy rzut
okna wydaje się, że jest to spory nakład pracy. Strony internetowe, broszury dostawców i roz-
mowy stanowią zasadnicze elementy badań informatycznych. Jednak kłopot polega na tym, że
mało w tym ładu i składu, niewiele metodyki, a co najważniejsze, zbyt mało rezultatów jak na takie
starania.
Celem badań jest dojście do konkluzji, publiczne jej przedstawienie i mocne argumenty, w opar-
ciu o które można podjąć decyzję, rozpocząć planowanie lub wdrożenie. Oto kluczowe stwier-
dzenie: gwarancją dobrych badań są zorganizowane i wytężone starania. Poza tym musisz wiedzieć,
czego szukasz. To oznacza, że powinieneś najpierw zrozumieć okazje lub problemy biznesowe,
których dotyczy projekt, a taką wiedzę możesz zdobyć, prowadząc wywiady z interesariuszami.
Niektóre zadania związane z badaniem możliwości są w gestii analityków biznesowych zatrud-
nionych w Twojej organizacji, ale jako kierownik projektu musisz wiedzieć, dlaczego jest on ini-
cjowany i do czego ma doprowadzić.
Aby projekt był udany, jego kierownik i kluczowi interesariusze muszą wiedzieć, co chcą osiągnąć
w efekcie. Często, zwłaszcza w branży informatycznej, odbiorcy projektu właściwie nie wiedzą,
co to będzie. Mogą dysponować jedynie ogólnym pojęciem na temat scenariusza, który miałby
być przez Ciebie dla nich stworzony. Dzięki prowadzeniu rozmów, analiz ilościowych i dogłęb-
nych badań będziesz w stanie zaproponować im rozwiązania. Kierownik projektu musi umieć
powiązać te rozwiązania z terminami, scenariuszami i warunkami panującymi w firmie w sposób
zrozumiały dla wszystkich interesariuszy.
Przy tworzeniu rozwiązania dla odbiorcy kierownik projektu musi w takim sam sposób jak on
postrzegać ostateczny produkt. Co prawda bez wątpienia w trakcie realizacji pojawią się powtó-
rzenia i modyfikacje, ale lepiej od razu zrozumieć, jakie mają być efekty projektu. Analiza przyczyn
zródłowych realizacji projektu umożliwia współpracę kierownika projektu i odbiorcy, mającą na
celu znalezienie rozwiązania problemu, możliwości lub innej formy realizacji projektu.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]